Melonta ulkoilu- ja liikuntaharrastuksena

Merimelojat tarjoaa aikuisharrastajille jäsenmaksua vastaan melontakaluston ja tukikohdan, ohjattuja iltamelontoja retkikajakeilla, tekniikkaharjoituksia sekä avovedessä että talvella uimahallissa, päiväretkiä .ja yöpymisiä sisältäviä retkiä sekä kaksi retkisaarta. Hieman urheilullisemmasta harrastamisesta kiinnostuneille on lisäksi koskimelontaa ja kanoottipooloa, seuran oma perinteinen Ykan kymppi -kuntomelontatapahtuma sekä keskiviikkokisoja. Osallistumme myös muiden seurojen järjestämiin kuntotapahtumiin.

Tiistain tutormelonnat

Tiistaisin lämpimien vesien aikaan (kesä-elokuu) järjestetään parin tunnin helppo yhteismelonta jossa edetään rauhallisesti ja pidetään tarpeeksi taukoja että maisemien ihailuunkin jää aikaa. Nämä soveltuvat uusille jäsenille tai pitemmän melontatauon jälkeen melontaa uudelleen aloitteleville tai kenelle vain kiireettömästä menosta nauttivalle.  Tiistain lenkin lähtevät vajalta noin klo 17.

Virkistysmelonnat

Torstaisin melontakaudella (toukokuun puolesta välistä elokuun loppuun) järjestettävillä yhteisillä lenkeillä melotaan jo vähän reippaampaa tahtia. Tutustumme meloen lähivesien melontareitteihin ja mielenkiintoisiin kohteisiin. Retket kestävät arviolta 3 tuntia ja matkaa tehdään 10-20 km.  Retkiä jatketaan myös myöhemmin syksyllä mikäli kelit ovat siihen suotuisat. Retkiin on syytä varata koko ilta aikaa koska esimerkiksi muuttuvat sääolosuhteet ja mahdolliset rantautumiset voivat vaikuttaa retken kestoon.  Retken kohde päätetään yleensä vasta lähtövaiheessa ja se riippuu pitkälti säästä ja osallistujien melontakokemuksesta. Lähtö vajalta klo 18, jolloin kaikki jo vesillä lähtövalmiina.

Melontaretket

Kauden aikana järjestämme eritasoisia ja -pituisia ohjattuja melontaretkiä. Koulutamme kokeneempia melojia uusiksi retkenvetäjiksi. Retkenvetäjän vaatimuksena on melontaohjaajan tai -oppaan tutkinnon suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.

Viikonlopun mittaisia koulutusretkiä järjestetään kesän aikana 1-3. Ne suuntautuvat retkitukikohtiimme Mäntysaareen tai Porkkalanniemelle Skorvaniin (Skorvö), jossa telttaillaan, saunotaan, syödään ja fiilistellään iltanuotiolla. Uusille melontaretkeilijöille parhaiten sopivat viikonloppuretket ja pidennetyt viikonloput.

Kesän melontaretket suuntautuvat niin kotimaan kuin naapurimaidenkin vesille, sekä meri- että järvialueille. Vuosittain helmi-maaliskuussa järjestetään vajalla retki-ilta, jossa kerrotaan tulevan kauden retkistä. Retkille ilmoittautuminen avautuu retki-illan jälkeen. Syksyn kuvaillassa katsellaan kuvia ja jutellaan tulevista ja menneistä retkistä.

Mäntysaari ja Skorvö

Merimelojilla on käytössään kaksi vuokrattua retkitukikohtaa, tontti Mäntysaaressa Lauttasaaren lounaispuolella ja Skorvö Porkkalanniemellä Hirsalan länsipuolella. Saarten toiminnasta vastaavat saarten isännät.

Saaret ovat Merimelojien omien jäsenien käyttöön. Saaret ovat sekä kesä- että talvikäytössä. Talvikäyttö edellyttää saarten käyttäjiltä erityistä varovaisuutta, koska isännät eivät valvo käyttöä.

Mäntysaaressa on rantasauna, nuotiopaikka ja pikkumökki, yöpyminen teltoissa. Matkaa vajalta vain 6 km. Huomaa, että Merimelojat on vuokrannut vain osan Mäntysaaresta eli sen keskeltä kulkevan viipaleen. Ainoastaan itärannan sauna, saaren keskiosassa oleva tupa, jonka seinässä on seuran tunnus, kuivakäymälä ja länsirannassa oleva vanha venevaja ovat seuran alueen rakennuksia - muihin ei ole asiaa. Älä myöskään leiriydy seuran alueen ulkopuolelle.

Skorvö tarjoaa tunnelmaa ja Porkkalan saariston upeimmat näköalat korkealta vuorelta. Matkaa vajalta suojaisaa sisäreittiä meloen alle 30 km. Skorvanin (Skorvö) saari mukaan lukien viereinen Lill-Skorvan (”Lillan”) ovat Merimelojat ry:n melovien jäsenten retkitukikohta Porkkalassa Kirkkonummella. Melovilla seuran jäsenillä on leiriytymisoikeus, yöpyminen teltoissa. Hyvä ja turvallinen rantautumiskohta on saarten välisessä välisessä salmessa.